FLIPPI – LAJI JOKA YHDISTI KANSAN

Teksti: Linnea Viherkenttä & Robert Gordin

Kuvat: Liina Muuronen & Helinä Teittinen

 

Jo antiikin Kreikassa muinaiset pykälistit olivat tunnettuja viinikarahviensa kiepauttelutaidoista. Tämä jalo perinne päätettiin saattaa nykyaikaiseen muotoon viimein vuonna 2013 ja Flip Cup Club Flip d’Aisee eli FCC Flippi valitsi Pykälään ensimmäisen hallituksensa. Kerhon perustamisen jälkeen Pykälässä ei ole nähty montaakaan tapahtumaa, jossa flippimukit eivät lentele ja hurmos kantaudu ulos asti. Pykälän kansallislajinakin tunnettu flip cup on parhaita tapoja tutustua kanssapykälisteihin ja muita järjestöjä vastaan flipatessa pykälähenki ja -ylpeys nousee puolestaan huippuunsa.

Toisin kuin rapakon toisella puolella, Pykälässä flippi ei ole tuurilaji ja jokaisen mukin on virallisten sääntöjen mukaan kiepahdettava 360 astetta. Muki asetetaan pöydän reunalle ylösalaisin ja se flipataan laskeutumaan ylösalaisin. Joukkuepelin klassisin ja kunnioitettavin pelimuoto on Best of Seven, jossa joukkue voittaa pelin neljällä erävoitolla. Bileissä pykälistit mittelevät usein myös yhden, kolmen tai viiden erän peleissä.

 

Kovat tekijät, tai janoiset tekijät, mittelevät perinteisesti toisiaan vastaan kahdenvälisissä viiden mukin pursuiteissa. Pursuitin voittaminen on kunniakysymys jokaiselle flippiläiselle, ja he vastaavat kyllä heitettyyn haasteeseen. Älä hämmenny vastustajan isosta egosta, suuresta uhittelusta tai muusta henkisestä häirinnästä, sillä pursuitissa pelaajille syntyy kunnioitus toista vastaan ja pelin jälkeen paiskataan kättä hyvässä urheiluhengessä. Muista, phuksi: sinulla on vain voitettavaa!

 

Pykälän flippivuoden ehdoton kruununjalokivi on keväisin järjestettävä 150 pelaajan Team Challenge -turnaus, jossa pykälistit ottavat toisistaan mittaa seitsemän hengen tarkkaan hiotuissa joukkueissa. Aloita treenaaminen heti punssikahveilla, jotta olet terässä turnauksessa! Uskallatko sinä haastaa hallitsevan mestarin, Lermontovin Poijaat? Entä pystyttekö keräämään joukkueen, joka tiputtaa FCC Flipin hallituksen?

 

Kerhoa johtavan hallituksen tunnistat sinisistä pelipaidoista. Hallituslaisia voi aina tulla nykäisemään hihasta, kysymään vinkkejä omaan flippiin tai vaikkapa haastamaan pursuittiin. Vastoin yleistä käsitystä Flipin hallituslaiset eivät välttämättä ole voittamattomia. Tule ja haasta!

Ohjeet menestykseen

  1. Ennen peliä juomamäärä mitoitetaan vastustajan lasia vastaavaksi. Tuomari saattaa ohjeistaa erikseen pelikohtaisista reissilimiiteistä.
  2. Pelijuoman tulee sisältää 4 prosenttiyksikköä alkoholia. Yleisin pelijuoma lienee olut tai siideri, mutta erityisesti lajin emeritusten suosiossa tunnetaan myös vino de aguanakin tunnettu valkoviinivesi.
  3. Pelivälineenä käytetään kerhon säännöissä tarkkaan määriteltyä 0,4 litran Rainbow-merkkistä muovilasia. Treeniä varten Flippi suositteleekin suuntaamaan lähimpään S-Markettiin vielä kesäauringon paistaessa.
  4. Peli alkaa pöydän päädyssä seisovan tuomarin onnistuneesta flipistä, jota joukkueiden kaikki pelaajat odottavat kädet kiinni pöydässä. Tämän jälkeen peli etenee viestinä päättyen kun toisen joukkueen viimeisen pelaajan muki pysähtyy pöydälle ylösalaisin.
  5. Flippityylejä on niin monta kuin on flippaajiakin. Yhdellä sormella, kahdella sormella, rystysillä tai sivuttain. Sinä päätät.
  6. Kenties tärkein asia flippitaistoissa on joukkuehenki. Usein sanotaan kannustuksen tuovan kentälle ylimääräisen pelaajan, flipissä se vähentää yhden. Minä, me, joukkue!

Pro tipit ensitreenaukseen:

1 § Näpäytä muki tarpeeksi korkealle. Suunta ylös, ei eteen. Muista tämä ja aloittelijan tuurisi muuttuu jatkuvaksi.

2 § Katso paikkaa, johon haluat mukisi laskeutuvan. Leuka rintaan, katse mukiin ja tiukka näpäytys. Sitten voitkin jo nostaa kädet ylös voiton merkiksi!

3 § Lajin parhaat uskovat huljuttelun voimaan. Flipin puheenjohtaja pitää tekniikkaoppitunteja kohtuuhintaan.

 

 

 

Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,