Pykälän raittiusseura JOUSI

Jousen toiminta

Pykälän raittiusseura JOUSI on vuonna 2021 perustettu kerho, joka pyrkii edistämään raittiuden ilosanomaa Pykälässä. Kerhon toiminta ei rajoitu pelkästään perinteiseen valistustoimintaan, vaan pyrimme myös aktiivisin toimin hävittämään alkoholia ympäriltämme, jotta yhteiskunnan, muiden ainejärjestöjen ja ennen kaikkea pykälistien olisi helpompaa säilyä raittiina.

Jousiaiset

Jousen toiminnan keskiössä on suurta suosiota kerännyt lippulaivatapahtumamme JOUSIAISET, jotka järjestetään kahdesti vuodessa. Tässä spektaakkelissa Pykälän kerhotilat täyttyvät räiskyvästä haalarikirjosta, kun poikkitieteellinen juhlakansa kokoontuu yhdessä edistämään yhteiskunnallista raittiutta ja tyhjentämään boolikulhon yhteisvastuullisesti.

Reiviklubien valot jäävät toiseksi, kun Jousi tuo bileisiinsä oman, visuaalisesti huolitellun valoshown. Jousiaiset ovat tunnettuja myös yllätyskäänteistään – Portsun käytävillä sekä Jodelissa ympäri Suomen on vuodesta toiseen huhuiltu niin syksyn rohkeista ja pikkutuhmista yllätysnumeroista kuin kevään yllätysartisteista, joita ovat viime vuosina olleet Ibe ja Sexmane.

Etelä-Helsinki-excursio

Jousen tapahtumatarjontaa täydentää alkuvuodesta järjestettävä vierailu Etelä-Helsinkiin. Tällä reissulla sata pykälistiä seilaa Tallinnaan, jossa vastassa ovat matkaoppaat ja kaupungin turistikiertoajelu. Reissun aikana majoitutaan yhdeksi yöksi Viru-hotelliin, josta yöelämään tutustuminen on helppoa ja vaivatonta – ja saattaapa ääntä seuraamalla löytää jousekasta menoa myös hotellihuoneista. Huhujen mukaan muun muassa kirkkojen katot ovat tulleet tutuiksi ja eräänä vuonna jopa rajavartiostosta on löydetty uusia virolaisia tuttavuuksia! Luonnollisesti reissuun on lisäksi kuulunut yritysvierailu SuperAlkoon, josta janoiset opiskelijat ovat voineet ostaa virvokkeita niin itsensä hemmotteluun kuin tuliaisiksi kotiväelle. Etelä-Helsinki-excu vaalii jokaisen oikeutta raittiuteen.

Poikkitieteellinen raitistaminen

Jousen missiona on raitistaa koko maailma, sillä liika viina on juotava pois. Emme kuitenkaan pysty tähän aivan ilman apujoukkoja, vaikka olemmekin alan rautaisia ammattilaisia. Onneksemme emme ole aatteemme kanssa yksin, vaan teemme tiivistä ja rikasta yhteistyötä myös muiden raittiusseurojen kanssa. Järjestämme muun muassa kesäisin raittiusoperaation Lääkiksen raittius- ja virkistystoimikunta Lärvien sekä Polyteknikkojen Raittiusseura PoRan kanssa, jossa pyrimme raitistamaan Helsinkiä kortteli korttelilta -taktiikalla.

Tämän lisäksi olemme laajentaneet lähetystyötämme myös Etelä-Helsinkiä pidemmälle! Viemme ensi syksynä raittiuden ilosanomaa Lärvien kanssa myös oluen luvattuun maahan Saksaan. Tavoitteenamme onkin raitistaa Euroopan toiseksi suurin olutfestari, Volksfest, sekä mahdollisesti aiheuttaa myös lievää yleistä kaaosta.

Jousikunta / Hallitus

Jousen toiminnasta vastaa ensisijaisesti hallitus, jonka tehtäviin kuuluu tapahtumien ja toiminnan suunnitteleminen, valmisteleminen ja toteuttaminen. Hallitus myös näkyy ja kuuluu tapahtumissa, jotta jokainen kokee itsensä tervetulleeksi Jouseen. Hallitus koostuu vuonna 2023 kahdeksasta jäsenestä.

Hallitus muodostaa kuitenkin vain pienen osan Jousen organisaatiosta, sillä tapahtumien toteuttaminen ilman apua ei olisi mahdollista. Jousen hallitusta tukeekin syksyisin ja keväisin valittava Jousikunta, joka koostuu n. 30 pykälististä. Jousikunnan suosio on kasvanut kerhotoiminnan kehittymisen myötä valtavasti, sillä kukapa ei haluaisi olla järjestämässä yhtä Suomen tunnetuimmista tapahtumista – ja vieläpä huikeilla eduilla.

Jousikunnan tärkeimpänä tehtävänä on Jousiaisten vuorojen hoitaminen sekä apukäsinä toimiminen erinäisissä juoksevissa asioissa. Jousen hallituksella on myös ollut tapana järjestää Jousikunnalle omia illanviettoja, joilla tämä rautainen tiimi saadaan ryhmäytettyä ennen tapahtumaa ja joilla urheita raittiuden sotureita myös kiitetään tapahtuman jälkeen.

TERVETULOA JOUSEEN!

Yhteyshenkilö: Kerhon puheenjohtaja, Taneli Lantta /

Jousen löydät myös instagramista @raittiusseurajousi, jonne julkaistaan tapahtumien kuvagalleriat, aftermoviet sekä muuta jousekasta sisältö.